Τι σχέση έχει η τζαζ μουσική με τη φωτογραφία;
Ο Roy DeCarava (Ο κύριος με τα γκρι) ήταν ένας Αμερικάνος καλλιτέχνης και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της καλλιτεχνικής φωτογραφίας δρόμου. Ήταν χαμηλών τόνων, προσηλωμένος στη δουλειά του και δούλευε σκληρά.
Γεννήθηκε το 1919 στο Harlem της Νέας Υόρκης. Ο DeCarava δεν ασχολήθηκε με τη φωτογραφία μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, αφού εργάστηκε με τη ζωγραφική. Καθώς όμως ανακαλύπτει την φωτογραφία, παρατάει τη ζωγραφική και αφιερώνεται σ' αυτήν με τέτοια θέρμη , που το 1952 παίρνει την υποτροφία Guggenheim. Να σημειωθεί πως είναι ο πρώτος μαύρος στην ιστορία που πήρε αυτήν την υποτροφία! Η γειτονία στην οποία γεννήθηκε γνώρισε μια αναγέννηση όταν η καλλιτεχνική δραστηριότητα και τα επιτεύγματα των Αφροαμερικανών άνθισαν στις λογοτεχνικές, μουσικές, δραματικές και εικαστικές τέχνες. Χρησιμοποίησε τη φωτογραφική του μηχανή για να παράγει εντυπωσιακές μελέτες της καθημερινής μαύρης ζωής στο Χάρλεμ, καταγράφοντας τις ποικίλες υφές της γειτονιάς και τη δημιουργικές εξελίξεις της Αναγέννησης του Χάρλεμ.
Πίστευε πως αυτό που έψαχνε υπήρχε γύρω του: Στην καθημερινή ζωή , στους ανθρώπους που ζούσαν γύρω από το σπίτι του.
ο DeCarava χρησιμοποίησε τη φωτογραφία για να αντισταθμίσει αυτό που περιέγραψε ως "μαύροι ...που δεν απεικονίζονται με σοβαρό και καλλιτεχνικό τρόπο."
Την ίδια εποχή ξεκίνησε ένα πολυετές project φωτογραφίζοντας μουσικούς τζαζ όπως ο Louis Armstrong, ο Billie Holiday, ο Duke Ellington, ο Count Basie και ο Thelonious Monk στη δουλειά τους και στη ξεκούραση. Απεικόνισε την ελευθερία και τον αυτοσχεδιασμό της τζαζ μουσικής φωτογραφίζοντας, όπως είπε κάποτε, όχι μόνο λόγω της αγάπης του για τη μουσική, αλλά και λόγω των συγγενειών που έβλεπε μεταξύ της τζαζ και της φωτογραφίας, οι οποίες εξαρτώνται από την αντίληψη ότι «μεταξύ αυτού του ενός και του δέκατου πέμπτου του δευτερολέπτου, υπάρχει μια μικρή σχισμή χρόνου ".
Το βαθύ προσωπικό στυλ των πορτρέτων του αποδεικνύει τη συμπάθειά του για τα θέματα του. Σημειώνοντας αυτό, ο εκδότης και ο φωτογράφος Alan Thomas σχολίασε τον «απαλό ανθρωπισμό» του DeCarava. Αποφεύγοντας το φλας όποτε μπορούσε, οι εικόνες του εξερευνούσαν τις αποχρώσεις της σκιάς ίσως περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο φωτογράφο της εποχής του. Ο κριτικός Βίκι Γκόλντμπεργκ, χαρακτήρισε το καλύτερο έργο του ως "αινιγματικά σκοτεινό, πεπλατυσμένο με ακινησία", προσθέτοντας: «ο DeCarava διαβάζει τα μικρά μυστικά της πόλης».
Δέσποινα Τσακίρη (Β τάξη Γυμνάσιο Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης)
Πηγές: https://www.moma.org/artists/1422
https://www.photologio.gr/megaloi-fotografoi/roy-decarava/
https://www.ifocus.gr/to-be-a-photographer/education/320-roy-decarava
https://www.georgekazazis.gr/fotografoi/rou-decarava-biography-photos-2-videos/
Φωτογραφίες:
https://www.toombes.com/2018/09/16/roy-decarava/